Monday 12 December 2011

"SEMALAM"

masa yang berlalu tidak akan berulang lagi, 
segala yang berlaku tidak dapat diubah lagi, 
kata-kata yang diucapkan tidak dapat ditarik kembali, 
segala yang berlaku, berlalu, tidak lagi dapat ku ubah lagi, 

pernah tak aku terfikir, 
apa yang aku buat pada hari semalam, 
adakah perkara yang aku lakukan memberi manfaat kepada diriku? 
adakah perkara yang aku lakukan dapat membela aku? 
fikir, fikir dan terus berfikir, 

satu lagi pertanyaan muncul dalam kepala ku, 
adakah dengan hanya berfikir aku dapat mengubah segalanya? 
jawapannya adalah tidak!!! 
tidak ada yang akn ku dapat jika aku hanya berfikir, 
tetapi, 
adakah berfikir itu perkara yang sia-sia, 
sekali lagi tidak!!!!! 
berfikir adalah cara untuk bermuhasabah diri, 
hanya dengan berfikir ku dapat mengetahui apa yang ku lakukan, 
walaubagaimanapun..... 
terdapat satu perkara yang penting yang ku terlupa untuk lakukan, 
kerna ku tahu, 
satu perkara ini sangat penting, 
dan ia akan mengubah segalanya, 
ACTION!!!!! 
TINDAKAN!!!!! 
yeah...... 
ku dah jumpa apa yang perlu ku lakukan, 
aku tahu aku tidak boleh mengubah apa yang berlaku pada hari semalam, 
tetapi aku mengetahui apa perkara yang aku boleh lakukan pada hari esok, 
supaya hari-hari yang mendatang tidak kan berlalu dengan sia-sia...... 

tindakan yang ku lakukan boleh mengubah perkara pada hari esok.... 
aku yakin dengan tindakan yang ku lakukan, 

Firman Allah: 
"Baginya (manusia) ada malaikat-malaikat yang selalu menjaganya bergiliran, dari depan dan belakangnya. Mereka menjaganya atas perintah Allah, Sesungguhnya,Allah tidak akan mengubah keadaan suatu kaum sebelum mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri. Dan apabila Allah mengkehendaki keburukan terhadap suatu kaum, maka tak ada yang dapat menolaknya dan tidak ada pelindung bagi mereka selain Dia" (Ar-Ra'd:11)

1 comment:

  1. Ukhti...shift your paradigm!walk your talk!
    Allah always by your side, and will show you the path (29:69..:)

    ReplyDelete